Barcelonan reissu askelmittarit sauhuten – parhaimmat matkavinkit

Reissaaminen on aina ollut itselle tärkeä harrastus ja osa omaa hyvinvointia. Kokemukset ja muistot kasvattavat omaa henkistä pääomaa ja myös niihin haluan satsata. Olen Espanjassa käynyt monia kertoja, mutta jostain syystä en koskaan Barcelonassa. Keväällä löytyi edulliset lennot, joten päätimme vihdoin tutustua Barcelonan kaupunkiin ja sen tarjoamiin nähtävyyksiin. Toki ruoka oli lomalla isossa osassa!

Ensimmäisenä päivänä lennot tulivat niin hyvään aikaan, että olimme jo aamu 9 aikaan Barcelonassa. Päätimme lähteä kävelemään rantaan. Niin kuin voitte arvatakin, ranta vetää paljon turisteja puoleensa. Rantaviiva oli hauska kävellä läpi, mutta itse ranta ei ollut niin houkuttava, että siellä olisi halunnut enemmän viettää aikaa. Suosittelen melkein ottamaan junan kauemmaksi, missä on rauhallisempia ja kauniimpia rantoja.

Toinen päivä nimettiin sporttipäiväksi, koska aamusta lähdimme kiertämään FC Barcelonan kotistadionin Camp Nou.n. Stadionille kannattaa mennä heti aamusta klo 10.00 aikaan kun ovet avataan, jotta välttää kovimman keskipäivän turistiruuhkan sekä liput kannattaa ostaa etukäteen Suomesta. Kierros piti sisällään museon, katsomoon pääsyn, vaihtopenkit, pukukopit, pressitilat sekä selostuskopit stadionin katon yläreunassa. Stadion on kyllä super siisti, mutta ens kerralla toivottavasti pääsisi peliä katsomaan!

Camp Nou kierroksen jälkeen päätimme mennä v. 92- Barcelonan Olympialaisiin rakennettuun ”olympiakylään” sekä Parc De Montjuic aluelle. Kun lähtee metrolla Camp Nou.lta kohti Olympiakylää voi pysähtyä Magic Fountainin kautta, joka on itsessään upea nähtävyys. Tästä on ihan kävelymatka Olympiakylää kiertävälle reitille. Puisto on tosi mielenkiintoinen ja on huippua ajatella miltä kisakylä on näyttänyt olympialaisten aikaan.  Lisäksi puistoon on ilmainen sisäänpääsy.

Kolmantena päivänä päätimme mennä ensin aamupäivästä suosittuun Park Guell.in puistoon. Puistoon kannattaa todellakin varata liput etukäteen. Ärsyttävää toki on ostaa liput tiettyyn aikaan tietylle päivälle, mutta iso osa turisteja käännytettiin maksullisen alueen porteilta pois koska liput olivat loppuunmyyty. Eli ostakaa liput etukäteen netistä. Puisto on todellakin näkemisen arvoinen jos matkustaa Barcelonaan. Kannattaa vaikka odotellessa kiertää ensin puiston ilmainen alue ennen kuin pääsee maksulliselle alueelle sisään. Tykkäsin tosi paljon puistosta kokonaisuudessa ja vietimmekin siellä reilusti yli 2 tuntia.

Park Guellin jälkeen kävelimme oikeastaan alemmas keskustaa kohti, jossa meillä oli aika varattu Casa Batlloon. Ennen Casa Battloa ehtii ulkoa näkemään Casa Milan, joka sijaitsee ihan lähellä Casa Batlloa. Casa Battlo oli myös todella kaunis Gaudin suunnittelema rakennus. Hauska oli saada kuulokkeet, joista sai suoraan inffoa ja historiaa kierroksen jokaisesta huoneesta ja ylipäätään koko talosta. Talon pystyi hyvin kävelemään omaan tahtiin lävitse, koska ei tarvinnut odottaa oppaan kertomuksia. Talo on todella erikoinen ja kaunis, myös näkemisen arvoinen. Kierros ei kestä kovinkaan kauan, mutta jono kylläkin, mikäli ei ole ostanut lippuja etukäteen.

Neljäs päivä alkoi vähän rennommin oman Hotellin altaalla, koska olimme joka päivä ylittäneet askelissa 25 000 rajapyykin ja olleet liikenteessä lähestulkoon jatkuvasti muutamaa ruokataukoa huolimatta. Kävelyä tuli siis todella paljon, joka oli toki kiva, koska näimme näin parhaiten myös kaupunkia. Ilmat olivat kuitenkin joka päivä yli 30 astetta ja joka paikka oli tupaten täynnä turisteja, niin pieni aamun hengähdys ei ollut yhtään pahitteeksi, varsinkaan kuin näkymät Hotellilta olivat henkeä salpaavat. Pystyimme Hotellin kattoterassilta aina katsoa mihin lähdimme seuraavaksi retkelle.

Vasta iltapäivällä lähdimme Barcelonan tunnetuimpaan turistikohteeseen Sagrada Familiaan. Kirkkoa on rakennettu jo yli 200 vuotta, ja edelleen se on isosti remontissa. Voi olla tuurista kiinni mihin ajankohtaan siellä vierailee ja mitä kaikkea siellä lopulta näkee. Myös Sagrada Familiaan, on syytä ostaa liput etukäteen, koska myös näissä lipuissa on päivä ja kellonaika milloin nähtävyydessä tulisi käydä. On hyvä muistaa yleiset pukeutumissäännöt eli ei kannata lyhyillä shortseilla ja topilla mennä kirkkoon, ovella käännytettiin monia turisteja pois ennen kuin olkapäät on peitetty.

Kirkko on sisältä todella kaunis ja isompi kuin voi arvatakkaan. Hissi vie ylös kirkon yhteen tornista, mutta meille sattui hyvinkin rempassa oleva tornin alue. Tornista tullaan alas todella ahtaita portaita ja lopulla myös vaarallisia kierreportaita, jotka ei varmasti sovi ahtaanpaikan- kammoiselle. Portaita on yli 400 eikä kiertoreittiä ole, eli jos vähänkin oma ahtaanpaikan- kammo arveluttaa, suosittelen pysymään vain kirkon sisällä pohjakerroksessa.

Sagrada Familian jälkeen lähdimme kävellen kohti Palau de la Musican– musiikkitaloa, jonka halusin nähdä ulkoapäin, Sisälle emme ostaneet erikseen lippuja. Sekä samalla matkalla kävimme myös ulkoa katsomassa Barcelona Cathedralin, joka on todella upea ulkoa.

Katetraalilta kävelimme suoraan suosittuun markettiin: Mercat de la Boqueriaan, jossa söimme oman illallisen maistelemalla kaikkea ihanaa mitä kojuista sai. Marketista löytyy myös istumapaikkaisia ravintoloita, mutta helposti tulee täyteen samalla kuin markettia kävelee ja ostelee kävellessä ruokia.

Reissu sisälsi myös melkein joka päivä shoppailua kävelyreittien varrella. Parhaat shoppailukadut ovat oikeastaan kaikki ostoskadut, jotka lähtevät Placa se Catalunyan aukiolta eri suuntiin. Aukiolta pääsee hienoimmista kauppakaduista (Passeig de Gràcia – katu) , peruskauppoihin (Carrer de Pelai- katu) ja turisti putiikkeihin (la Rampla).

Parhaimpia Barcelonan ravintoloita joita voin mielelläni suositella:

• Brunch & Cake, varsinkin brunssiin ja lounaaseen.
  • Avocado, tosi hyvä lounaspaikka
  • Musiikkitaloa vastapäätä oli hyvä tapas paikka Tosca Palau
  • Bodeca Biarritz 1881, oli todella pieni mutta hyvä tapaspaikka
  • Sekä varsinkin espanjalaisten suosittelema Ciutat Contal, oli hyvä ja hyvällä fiiliksellä varustettu tapaspaikka.

Muita erityisvinkkejä Barcelonan reissuun:

• Reissussa kannattaa ehdottomasti ostaa 10 kerran metrolippu, jota voi käyttää vaikka koko perhe. Metrot kulkevat hyvin nähtävyyksien lähelle, vaikka kävelymatkaa tulisikin. Lipun hinta taisi olla alle 10 euroa.
  • Lentokentältä pääsee myös hyvin metrolla tai bussilla Catalunyan aukiolle. Taksin hinta on matkasta riippuen 15-25 euroa Barcelonan keskustaan.
  • On hyvä huomioida erilaiset paikalliset lakot, esimerkiksi meidän reissun päälle sattui Taxilakko, joten taxit eivätkä bussit kulkeneet paluumatkalla kentälle. Metro- matka kesti vajaan tunnin, mutta jouduimme vaihtamaan 2 kertaan metroa, sekä lentokentälle pitää ostaa kalliimpi metrolippu.
  • Nähtävyyksiin kannattaa ostaa liput etukäteen. Tylsä on toki suunnitella reissupäiviä liikaa, mutta turisteja on varsinkin kesällä paljon ja osa nähtävyyksistä myydään loppuun. Monilla lipuilla pääsee myös järjettömän pitkien jonojen ohi helposti. Eli ostakaa pää-nähtävyyksiin liput etukäteen, jottei reissu ole yhtä jonottamista. Hyvä on huomioida, että nähtävyyksien liput ovat suhteessa todella kalliita, joten niihin kannattaa varata rahaa.
  • Taskuvarkaista varoiteltiin paljon, kannattaa olla tarkka ja varovainen laukkujen suhteen, mutta hysteerinen ei tarvitse olla.
  • Illalla liikkuu paljon huumeiden myyjiä, mutta ne eivät onneksi jää seuraamaan, kun kauniisti vain sanoo ”ei kiitos!”
  • Voin ehdottomasti suositella kohdetta kaikille. 3-5 päivän reissu riittää hyvin.

Toivottavasti tästä on apua, Barcan reissuun lähtijöille!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.Vaaditut kentät ovat merkittyjä *